Groninger Museum

Beknopte achtergrond informatie

Dit opvallende postmoderne gebouw, gesitueerd in het water, bestaat uit 3 aan elkaar verbonden paviljoens. Deze paviljoens zijn ontworpen door verschillende gastarchitecten op uitnodiging van hoofdarchitect Alessandro Mendini. Het gebouw werd in 1994 geopend.

Mendini was een veelzijdig architect. Hij werkte veel samen met kunstenaars, vormgevers en architecten. Voor Mendini bestond er geen hiërarchie in de kunsten, alle kunsthistorische stijlen konden met elkaar vermengd worden om tot iets nieuws te komen. Dit is een typisch postmodernistisch uitgangspunt. Daarnaast zag Mendini decoratie als een middel om het unieke karakter van alles en iedereen te benadrukken.

Onze vertaalslag

Er is veel informatie te vinden over de gedachten achter het ontwerp van het Groninger Museum. Daarnaast is het gebouw een visuele explosie en is er een grote hoeveelheid aan bijzondere elementen te vinden. We zochten naar een combinatie van elementen die de sfeer van het gebouw overbrengen en hebben geprobeerd ontwerpkeuzes te maken die recht doen aan dit bijzondere gebouw. Gelukkig kon Mendini zelf ons ontwerp waarderen, wat natuurlijk een pak van ons hart was.

We hebben het kopje in 3 lagen opgedeeld, verwijzend naar de 3 paviljoens. We hebben ervoor gekozen niet alleen de meest opvallende elementen te gebruiken maar juist ook te verwijzen naar elementen die wat minder zichtbaar zijn. De volgorde van de elementen komen expres niet overeen met hun posities in het gebouw.

Van boven naar beneden: De golvende lijn refereert aan het water. Niet een kenmerk van het gebouw an sich maar wel bepalend en bijzonder aan de locatie van het gebouw. Het middenstuk verwijst naar het silhouet van de pilaartjes in het hekwerk, dat de paviljoens met elkaar verbindt. Tenslotte is de onderkant van het kopje een verwijzing naar de onderrand van het middelste paviljoen van het museum. Om het relief extra goed uit te laten komen en contrast te brengen in de combinatie met de andere delen, hebben we het onderste deel ongeglazuurd gelaten.